Black Friday er blevet til en ekstrem populær dag i Danmark. Forbrugerne valfarter i hobetal til de mange butikker, der har annonceret tilbud i lange baner. Der er også gode grunde til at være ekstra opmærksom på netop denne dag, hvis du har planer om at købe gadgets, julegaver eller bare noget fordi du ønsker det til dig selv. Læs med videre i denne artikel og få gode tips til at gøre de bedste køb og spare flest muligt penge på Black Friday.
Hvornår er Black Friday?
I USA samles familierne typisk under Thanksgiving og fejrer denne dag. Black Friday er altid den efterfølgende fredag. Dette skyldes, at mange amerikanere har fri denne dag, og samtidig har de tilbragt kvalitetstid sammen med familien, hvilken kan være med til at øge købelysten. Black Friday falder aldrig på en bestemt dato, da datoerne altid forskyder sig i forhold til ugedagene år efter år. Du kan dog altid regne med, at Black Friday er placeret sidst i november – nærmere bestemt den sidste fredag i november.
Hvor populær er Black Friday i Danmark?
Black Friday har taget danskerne med storm. Det begyndte så småt i 2013, hvor få butikker markerede dagen. Herefter fulgte mange trop, og nu er det en af de absolut største handelsdage i Danmark. Der er blevet noteret transaktioner på op over 1,5 milliarder kroner på denne dag. Der er blevet så meget rift om tilbuddene, at rigtig mange virksomheder har udvidet ”Black Friday” til ”Black Week.”
Hvad er Black Week?
Black Week kan ses som en udvidelse af Blak Friday. Der er her tale om den uge, som Black Friday ligger i. I løbet af hele ugen lancerer butikkerne nye knaldtilbud. Mange fører tilbud, der kun varer i én dag. Dette er med henblik på at få forbrugeren til at foretage flere køb – hvilket øger sandsynligheden for ekstra impulskøb. Det gælder derfor nu ikke kun om at holde øje med tilbud på selve Black Friday, men om tilbud i hele den pågældende uge.
Hvordan sparer man flest penge på Black Friday?
Der har været rigtig meget debat omkring tilbuddene på Black Friday. Nogle mener, at butikkerne ikke er reelle, når de angiver den angivne rabat. Der er dog også set eksempler på, at nogle butikker har været deres generelle priser op til Black Friday, så den angivne rabat ser større ud. For nogle forbrugere er det nemlig ikke kun selve prisen, men i høj grad også den procent rabat, de kan opnå, der trækker i dankortet.
Har du eksempelvis opdaget et godt tilbud på et produkt, som du egentlig ikke er på udkig efter, men som du eksempelvis får brug for i fremtiden, kan rabatten være afgørende for, om du kører kortet igennem. Dette kan eksempelvis være tøj til børnene, der er et nummer for stort, eller en sommerjakke til dig selv, til næste sommer, som du ikke skal bruge nu og her, men som det kan være smart at købe på forhånd, når der er store rabatter.
Det samme gælder for impulskøb og gaver. Får du 20 % rabat på en gave til dit barn eller en du har kær, sejrer fornuften måske. Står der derimod 80 % rabat, kan det være sværere at modstå købet. Du kan dog selv gøre noget for at undgå at falde i disse fælder. Vi har samlet en række tips, der gør det nemmere for dig at navigere rundt i tilbuddene og undgå at føle dig snydt med rabatterne.
1. Hold øje med prisudviklingen i månederne op til Black Friday
Forberedelse er nøgleordet. Står du og skal købe noget i efteråret, så vent til Black Friday, hvis det ikke er noget, der haster. Her betaler tålmodighed sig. Når sommeren lakker mod enden, begynder du at holde øje med de faster priser samt tilbuddene på de produkter, du overvejer at købe.
Ved at få en god fornemmelse af, hvordan prislejet normalt ligger, kan du bedre bedømme, om der reelt set er tale om et godt tilbud på Black Friday. Derved undgår du også at hoppe i et tilbud på de angivne produkter, fordi du tror, at tilbuddet er suverænt, for derefter at opdage, at konkurrenten har et meget bedre tilbud.
2. Se tilbudskataloger igennem
Det kan virke overvældende, når butikkerne kaster om sig med tilbud til højre og venstre, men det kan virkelig godt betale sig at se tilbuddene igennem, inden dagen oprinder. Dette giver dig mulighed for at finde frem til den vare, hvor du opnår den bedste købspris – og ikke nødvendigvis den højeste procent rabat.
Det kan nemlig virke som en fælde, når en butik skriver ”70 % rabat”, men er deres førpris meget højere end konkurrentens, kan butikken med ”60 % rabat” reelt set sælge dig varen til den laveste pris. Det er ofte procenterne vi husker, men sørg for at være mere fokuseret på selve prisen.
3. Skriv tilbuddene ned
Du har lige set en reklame med et lækkert TV til nærmest ingen penge. Men hvor var det fra? Den gode tilbudsjæger laver en liste over de varer, man går efter på Black Friday. Skriv ned, når du opdager et godt tilbud på varen. Sæt dem i rangorden efter laveste pris. Har butikken med den laveste pris udsolgt, kan du hurtigt fortsætte med nr. 2 i rækken.
4. Vær klar, når tilbuddene lanceres
Der er rift om tilbuddene på Black Friday. Sørg for at være klar, når tilbuddene går i luften. Det gælder både i butikkerne og online. Du må forvente, at mange varer hurtigt bliver udsolgt, når der er gode rabatter at hente.
5. Hold øje med kø-tilbud
Mange butikker tiltrækker kunder med vanvittige kø-tilbud. Ønsker du at gøre brug af et af disse, skal du være klar længe før butikken åbner. Her vil der nemlig stå en hel horde af mennesker, der er ude efter de samme 3 mobiltelefoner med kæmpe rabat.